Passanten

Informatie passanten

Vaarinformatie

WSV Vlaardingen is bevindt zich aan de oostzijde van de Oude Haven. Vanaf de Nieuwe Waterweg kom je in de Buitenhaven en meld je je aan bij "Sluis Vlaardingen" via VHF 20 of telefonisch via 06-20 833 546. De sluismeester vraagt meestal naar de bestemming in de haven of adviseert een ligplaats aan de westzijde, geef dan aan dat je bij de vereniging aan de oostzijde wilt afmeren daar zijn toiletten en douches. De steigers aan de westzijde hebben geen douches en toiletten.

Bij afwezigheid van de havenmeester kun je afmeren in een vrije box, te herkennen aan een groen schildje met daarop het boxnummer. Het toegangshek is vanaf de straatzijde elektronisch beveiligd. Telefonisch aanmelden bij de havenmeester die stuurt een tikkie en na betaling krijg je de code voor het toegangshek en voor de douches en toiletten in de Midscheeps.

Bij vertrek ca1 uur van te voren melden bij "Sluis Vlaardingen" om een schutting aan te vragen.

De Nieuwe Waterweg is verreweg de drukste scheepvaartroute in Nederland. Het is daarom verplicht dat jachten met een marifoon communiceren met de verkeerscentrales die het verkeer op de diverse trajecten begeleiden. Dat betekent vóór het uitvaren uit de Buitenhaven melden op VHF 63 Sector Eemhaven en aangeven wat je gaat doen.

Als je vervolgens richting Oude Maas gaat aanmelden op VHF 61 Sector Botlek  ruim voordat  je de Nieuwe Waterweg oversteekt.

Stroming op de Nieuwe Maas bij Vlaardingen:

Uitgaand van 1,5 uur na HW  tot 2,5 uur voor het volgende HW Vlaardingen, dus plm 8 uur.

Inkomend van 2,5 uur voor HW tot 1,5 uur na HW Vlaardingen, dus plm 4 uur.

Als je uit de haven wil vertrekken  naar de Vlaardingsevaart, de vaste brug over het sluisje heeft een doorvaarthoogte van slechts 1,70m

Voorzieningen

Er is water en stroom op de steigers. De gratis toiletten en douches bevinden zich in het clubhuis "Midscheeps". Toegang met de door de havenmeester verstrekte tag. Supermarkt en winkelcentrum Liesveld bevinden zich op loopafstand van de haven.

Bezienswaardigheden

Vlaardingen is een oude vissersplaats aan de Nieuwe Waterweg in Zuid-Holland met een rijke historie.  Alles herinnert aan de visserij die nu helemaal verdwenen is. Een belangrijk deel van deze historie is terug te zien in het museum Vlaardingen aan de Westhavenkade met aan de kade de Balder. De Balder is een in orginele staat gerestaureerde logger en te bezichtigen voor het publiek.

balder

Verder zijn er nog veel fraaie oude gebouwen te zien die herinneren aan de historie van Vlaardingen. Zoals bijvoorbeeld de kraan bij de Balder die gebruikt werd om masten te plaatsen en de Visbank, de oudste visafslag/vismarkt in Vlaardingen.

WSV Vlaardingen

Oosthavenkade 39K